↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:27
قسمتی از متن فایل دانلودی:
عملکرد نامطلوب طرح های عمرانی
چکیده
طرحهاي عمراني در حكم نبض اقتصاد جامعه هستند. به اعتبار اين طرحها، سرمايهگذاريهاي دولتي محقق و بههمراه سرمايهگذاريهاي بخش خصوصي رشد اقتصادي را موجب ميشوند. فعاليتهاي مربوط به طرحهاي عمراني كشور،عمدتا پس از شكلگيري برنامههاي توسعه اقتصادي ـ اجتماعي دنبال و از محل درآمدهاي عمومي مربوط به بودجه دولتتأمين شده است. از اين رو، موفقيت طرحهاي مزبور به معيار برجستهاي در سنجش و قضاوت در عملكرد دولتها تبديلميشود و بازتابي از كارايي و اثربخشي شيوههاي مديريت در كشور به شمار ميرود.
اكثر طرح (پروژه)هاي20 عمراني در حال حاضر با مشكل طولاني شدن مدت اجرا و چند برابر شدن هزينه اتمام مواجههستند. طولاني شدن مدت اجراي طرحها به معناي معطل ماندن منابع مالي و فيزيكي كشور به صورت طرحهاي نيمه تمام وافزايش هزينه تمام شده طرحها و نيز نشان دهنده آن است كه متناسب با اعتبارات عمراني مصرف شده ظرفيتهاي جديد بهوجود نميآيد. چنانچه هزينه فرصت (نبود سود) حاصل از معطل ماندن منابع نيز به هزينه تمام شده طرحها اضافه شود عدمكارايي نظام اجرايي طرحهاي عمراني كشور وضوح بيشتري پيدا ميكند.
تسريع در بهره برداري از اين پروژهها با توجه به ارزش زماني پول صرف شده و همچنين به حداقل رساندن هزينههاياجراي آنها و حفظ و بهبود كيفيت اجرا، عوامل موفقيت پروژههاي عمراني به شمار ميرود.
در اين مقاله، پس از مروري گذرا به مفاهيم پروژه، مديريت پروژه و سيستمهاي اجراي آن، طرحهاي عمراني كشور وفرايند تصويب و اجراي آنها مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد. پس از بررسي مسايل و مشكلات موجود در طرحهاي عمرانيو طبقه بندي آنها، در پايان مقاله پيشنهادهايي ارايه ميشود.
طرحهاي عمراني و فرايند تصويب و اجراي آنها در ايران
پروژههاي عمراني در ايران طبق تعريف عبارتاند از مجموعه پروژههايي كه بر مبنايمطالعات جامع توسعه كلان در برنامههاي توسعهاجتماعي و اقتصادي كشور منظور و برنامهاجرايي و بودجه آن در بودجههاي سالانه كشورتعيين و تأمين اعتبار ميشوند و با تخصيصاعتبار و نظارت سازمان مديريت و برنامهريزي بهمرحله اجرا در ميآيند.
همپاي شكلگيري نظام برنامهريزي كشور،فعاليتهاي مربوط به طرحهاي عمراني در قالباجراي برنامههاي توسعه اقتصادي ـ اجتماعي ودر چارچوب تخصيص اعتبارات عمرانيسازماندهي شده است. حجم قابل توجهي ازمنابع مالي اين پروژهها كه كارفرماي آنها دولتاست صرف تهيه و ساخت كالا و تجهيزات وعمليات ساختماني و نصب ميشود. شيوه اجرايغالب طرحهاي عمراني طي اين دوران شيوهمتعارف (سنتي يا سه عاملي) بوده كه از برنامهسوم توسعه (1342-46) معمول شده است. اينحوزه فعاليت عمدتا در اوايل برنامههاي اول ودوم توسعه قبل از انقلاب در كنترل شركتها و دفاتروابسته به سازمانهاي بينالمللي و كشورهايخارجي مختلف بود. به تدريج عوامل اجراييطرحهاي عمراني شامل دفاتر مهندسان مشاور وپيمانكاران داخلي شكل گرفتند و هويت مستقليافتند. در سال 1378 تعداد واحدهاي خدماتمشاوره تشخيص صلاحيت شده 663 شركت بودكه 92% آنها خصوصي و بقيه دولتي و مختلط بودند. در همين سال 125 شركت خدماتمشاوره در سطح استانها فعاليت ميكردند كه 85درصد متعلق به بخش خصوصي و 10 درصدمتعلق به بخش دولتي بودند. تا پايان سال 1378تعداد واحدهاي پيمانكاري تشخيص صلاحيتشده بالغ بر 1376 شركت بود كه 92 درصد آنهاخصوصي و بقيه دولتي و عمومي بودند.
و....
مبلغ قابل پرداخت 14,000 تومان
برچسب های مهم