↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:31
قسمتی از متن فایل دانلودی:
فصل اول: نگرشهايي در مورد كار
نگرشهاي فلسفي و اجتماعي به كار و مسائل آن
كار براي اكثريت انسانها عمدهترين فعاليت زندگي را تشكيل و به زندگي انسانها معني ميبخشد و اهميت آن بيش از يك فعاليت براي بدست آوردن درآمد و ادامه زندگي است كار، انسان را در عرصه زندگي كامروا و با به عكس ناكامي ميكشد. هر چند كه بسياري از مردم براي خود كار ميكنند ولي در عين حال عده كثيري براي ديگران كار ميكنند و از طريق فروش نيروي كار خود امرار معاش مينمايند.
هرچند كارفرما به انسان اين آزادي را ميدهد كه از زندگي و دنياي موجود استفاده بيشتري ببرد اما محدوديتهايي را نيز براي او و آزادي او در پي دارد.
انسان امروز از دنياي در دسترس استفاده ميكند و از زندگي خود بهره ميگيرد. هر چند دنياي او فراهمتر ميگردد او نيز درمييابد در دسترستر و فراهمتر باشد. فراهم بودن او دنياي او را ميسازد.
انساني كه كار بيشتري انجام ميدهد توانايي آن را خواهد يافت كه زندگي بهتري براي خود و افراد وابستهاش پديد آورد.
نگرش غالب امروز ما بر اين دلالت دارد كه انسان بگونهاي خلاق و آزدانه هستي و ارزش انساني خود را در حيات مولد خود جستجو ميكند.
كاربه معناي وسيع كلمه WORK در نگرشها غربي با مفهوم كار يدي متفاوت بوده است.
فصل دوم: نظام ارزش كار در اسلام
سؤالي كه مطرح ميشود اين است كه آيا كار ارزش ذاتي دارد و صرفنظر از هر قراردادي ارزش آن مساوي است با مقدار معين كارگر يا مبلغي پول معرف ارزش ذاتي آن است.
بطور كلي اجتماع تقاضاي مقدار معيني كار دارد كه اين مقدار كار را تعدادي كارگر انجام ميدهند هرچند علت اصلي تعيين كننده بها عرضه و تقاضا نيست بلكه خود كار است.
واحد اندازهگيري كار، زمان است. بايد متوسط زمان مصرف شده براي هر واحد كار را محاسبه كرد و طبق آن قيمت كار معين شود. هرچند ايراداتي بر اين مسأله وارد است.
در ضمن بايد بدانيم كارها مولد هستند و داراي ارزشهايي نو هستند و حتماً لازم است كه قابل استقاده باشد. با تمام اين توضيحات سرمايهداري از لحالظ اسلامي به هيچ شكلي قابل قبول نيست و فقط بعضي از شكلهاي سرمايهداري از لحاظ اقتصاي، اخلاقي و اسلامي قابل قبول است
و....
مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان
برچسب های مهم