فروشگاه تحقیقات کامپیوتری و مقالات دانشجویی برتر

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 110
  • بازدید دیروز : 165
  • بازدید کل : 564279

تحقیق درباره کنایه


تحقیق درباره کنایه

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓

فرمت فایل: word

(قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:29

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

 

مقدمه:

 

کنایه یکی از زیباترین و دقیق ترین اسلوب­های هنری گفتار و رساتر از حقیقت است، زیرا در کنایه ذهن انسان از ملزوم به لازم منتقل می­شود و با نوعی دلیل همراه می­شود. کنایه از مهمترین شگردهای زیبا آفرینی در شعل و از طبیعی ترین راه­های بیان است که در آیات قرآنی، اعتقادات پیشینیان، آداب و رسوم اجتماعی، گفتار عامه، امثال و حکم، تقاضا، انتقاد و در شعر، بخصوص در انواع هجو، نمونه­های بسیاری از اسعتمال کنایه را می­توان یافت.

 

در این رساله با توجه به تاریک و مبهم بودن مرز میان کنایه، استعاره، و مجاز در کتب بلاغی، تمامی مباحث علم بیان را می­توان از نگای دیگر در دو حوزه حقیقت و مجاز جای داد؛ اگر تشبیه در گستره حقیقت و استعاره در پهنه مجاز قرار داشته باشد، کنایه در هر دو میدان می­تواند جای گیرد. کنایه مانند استعاره از حوزه حقیقت به مجاز راه می­یابد با این تفاوت که معین حقیقی خود را نیز حفظ می­کند، به گونه­ای که بزرگان بلاغت نیز بر این باورند که اراده معنای حقیقی در کنایه جایز است. بنابراین می­­توان گفت کنایه نه حقیقت صرف است نه مجاز صرف بلکه برزخی است مابین حقیقت و مجاز و یکی از عوامل مهم زیبا آفرینی در کلام ادبی، اصولا در کنایه، کلام یکی است اما دو معنی از آن بر می­آید. کنایه چون کیمیایی است که مس زبان عادی را به زر شعل مبدل می­سازد.


 

 

سخن زمانی جنبه هنری- ادبی به خود می­گیرد که به صورت غیر مستقیم بیان شود. دانشی که شاعر و هنرمند به کمک آن می­تواند معنای واحدی را به شیوه­های گوناگون ادا کند، بین نام دارد که صور خیال را می­سازد. اصولاً این شگرد­ها و ترفند­های زیبا آفرینی هستند که زبان عادی، روزمره و تکراری را به زبان برجسته شعر و ادب مبدل می­سازد؛ یکی از این شگرد­ها و صور خیال، کنایه است که از طبیعی ترین راه­های بیان به شمار می­رود و در آن، گویی نویسنده و گوینده از منطق عادی گفتار گریزان است و چنین حرکتی، که خلاف جهت عادت است، تأثیر سخت از زیاد و لذت بخش می­سازد به گونه که متقدمین علمای بلاغت، کنایه را ترک تصریح به چیزی نامیده و می­گویند: کنایه رساتر از تصریح است «الکنایه ابلغ من التصریح»

 

(مطول، ص 375).

 

بیان مستقیم، روشن و صریح اندیشه و معنی، نه تنها ذهن را به تأمل و تفکر وا نمی­دارد بلکه باعث سستی، کندی و تنبلی ذهن می­شود؛ چنین سخنی زیبا و لذت بخش نیست و گاه باعث تنفر خواننده می­شود، به گونه­ای که تمایلی برای پیگیری آن اندیشه نخواهد داشت. به زبانی دیگر، سخن ساده و مبتذل، ارزش فکر کردن ندارد، در حالی که بیان مطلب به صورت پوشیده و دور از ذهن، در خدمت به اعتبار زیبایی­هایی که دارد مورد نقد و بررسی سخن سنجان قرار گیرد و از این جهت کنایه، بیشترین خدمت را به زبان و بیان می­کند، زیرا از زبانی ساده، عادی و روز مره، زبانی هنری و بدیع و شگفت انگیز می­سازد.

و...

 


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 261

برچسب های مهم

بهترین ها را از ما بخواهید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما