فروشگاه تحقیقات کامپیوتری و مقالات دانشجویی برتر

محل لوگو

تحقیق درباره مسئولیت مدنی ناشی از فعل غیر


تحقیق درباره مسئولیت مدنی ناشی از فعل غیر

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓

فرمت فایل: word

(قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:26

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

چكيده:
مسئوليت مدني در مقابل مسئوليت جزائي است و شامل امور مالي مي‌شود. مراد از غير در حقوق، انسان است. در مسئوليت ناشي از فعل غيرميان مواد قانوني با دستورات فقهي تفاوتهايي وجود دارد. در فقه نمونه‌هايي از ضمان ناشي از فعل غير وجود دارد؛ مانند ضمان عاقله و موارد آن، مربي شناي كودكان، که شخص ثالث ضامن است. مواردي که عاقله ضامن است شامل: جنايت نائم، صبی، مجنون، اعمي، فرار قاتل در قتل عمد، جنايت مغيثي که اجير است و کسي که در ميدان تير کشته مي شود. اما در حقوق در سه مورد اين مسئوليت بحث شده است. كار فرما در قبال ضرر حاصل از كارگر ضامن است، دولت (و شخصيتهاي حقوقي) در قبال ضرر حاصل از كاركنان و سرپرست كودكان و مجانين در صورت تقصير، در برابر زيان آنها ضامن هستند.
واژگان كليدي
مسئوليت مدني ناشي از فعل غير، فعل غير، فقه و حقوق، مسئوليت مدني، مسئوليت دولت، ضمان سرپرست، ضمان، مسئوليت کارفرما.

مقدمه
مسئوليت ناشي از فعل غير، يکي از مباحث زير مجموعه اي ضمان قهري است. در تقسيم بندي مباحث حقوقي مراد از غير، انسان است. در پاره اي از موارد اين مسئوليت با اشکال مواجه است؛ مثلا در برخي موارد، از نظر عقلي، باور مسئله مشکل است، در حالي که شرع، به آن امر کرده است و گاهي از نظر شرعي مشکل است، در حاليکه در قانون وجود دارد. لذا بررسي مسئوليت ناشي از فعل غير، اهميت دارد. سوال اصلي اين است كه چگونه مسئوليت ناشي از فعل غير در فقه توجيه مي شود؟
اين بحث با نگاه اوليه به حقوق، بيشتر به جنبه فقهي نظر دارد و در پاره اي از موارد که فقه کمتر بدان پرداخته است، از کتب حقوقي کمک گرفته مي شود. مسئوليت ناشي از فعل غير، در اسلام، به قرون اوليه بر مي گردد و از زمان پيامبر مسائل ديات، عاقله، جنايت حيوان و ... مطرح بوده است. اين نوشتار شامل ضمان عاقله، فرا خواندن ديگري در شب، ضمان عبد، مسئوليت كارفرما، مربي شنا، مسئوليت دولت، ضمان سرپرست كودك و مجنون است.
ضمان ناشي از فعل غير
گاهي فردي جنايتي را مرتکب مي شود اما بنا بر دلايلي، خسارت بر عهده فرد ديگر مي آيد. ما در اينجا، سعي داريم که اين موارد را آورده و دلايل آن را بيان کنيم.
1- ضمان عاقله
هرگاه کسي مرتکب قتل خطاء شود، عاقله بايد ديه را بپردازد. عاقله فاميلهاي ذکور (زنان شامل نيستند) عاقل و بالغ عامل جرم، از طرف پدر يا از طرف پدر و مادر هستند، مانند؛ برادر (و فرزندان برادر)، عمو و فرزندان عمو و ... اگرچه ديگران در ارث بردن مقدم از اينها باشند، باز بايد عاقله، ديه را بپردازد. شيخ طوسي گفته است که پدران و اولاد و خود قاتل و فقير در هنگام مطالبه داخل در عاقله نمي شود و فاميل پدري و مادري، بر متقرب از طرف پدر مقدم مي شود. عاقله، جنايت عمد در صورتي که قاتل در دسترس باشد، شبه عمد، اقرار، جنايت عبد و صلح و آنچه را فرد بر خود صدمه مي زند، جنايت حيوان و اتلاف کردن مال را، هرچند که متلف صبي و مجنون باشد، ضامن نيست.

و...


مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 337

برچسب های مهم

بهترین ها را از ما بخواهید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما