↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:14
قسمتی از متن فایل دانلودی:
اختلاف در حجيت مصالح مرسله معروف است. مالك بن انس و احمد بن حنبل از ائمه فقه اهل سنت آن را حجت مى دانند، و طوفى از علماى حنابله، درحجيت آن مبالغه كرده است. ولى شافعى آن را حجت نمى داند و مى گويد: «عمل به مصالح مرسله مانند عمل به استحسان، تشريع و بدعت است.» غزالى اعتقاد دارد: «مصلحت ضرورى قطعى و كلى ازوجود حكم كشف مى كند.» به حنفى ها نيزديدگاههاى متفاوتى نسبت داده شده است.
اما شيعه، عمل به مصلحت را تنها در صورتى كه قطعى باشد جايز مى داند. براساس ديدگاه ولايت فقيه،مصلحت ظنى نيز با امر حاكم شرع، حجيت پيدامى كند. (اين مطلب را در جاى خود مختصرا توضيح خواهيم داد).
در عبارت «مصالح مرسله» دو كلمه به كار رفته است:
1- مصالح(جمع مصلحت)
2- مرسله.
پيش از هر چيز، به توضيح اين دو واژه مى پردازيم:
تعريف مصلحت
غزالى مى نويسد:
مراد از مصلحت، حفظ مقصود شارع است، يعنى محافظت بر دين، جان، عقل، نسل ومال.
برخى نيز در تعريف آن گفته اند:
چيزى كه مقصود شارع را فراهم آورد، مصلحت نام دارد، اعم از اين كه عبادت(چيزى كه شارع، آن را براى اداى حق خويش قصد كرده است) يا عادت(امر عادى و عرفى كه شارع از آن، خدمت به بندگان را قصد كرده است) باشد.
تعريف ارسال
براى ارسال، معانى مختلفى ذكر كرده اند:
1. چيزى كه عقل، آن را كشف مى كند.
2. چيزى كه داخل در روايات عمومى و كلى است، امادر باره آن، نص خاصى وجود ندارد.
3. برخى نيز ارسال و استصلاح را مترادف هم ديگردانسته اند.
4. شيخ زحيلى مى گويد:
ارسال يعنى اوصافى كه با تصرفات و اهداف شارع متناسب است، ولى دليل خاص شرعى بر اعتبار يا عدم اعتبار آن وجود ندارد، و از ارتباط حكم به آن، براى مردم، جلب منفعت يا دفع مفسده حاصل مى شود.
5. آيت الله سيد محمد تقى حكيم، بدون تعريف مشخصى از ارسال، مى گويد:
بحث پيرامون حجيت و عدم حجيت مصالح مرسله واحكام آن، بستگى به مفاهيم متعددى دارد كه براى مصالح مرسله ارائه شده است.
و.....
مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان
برچسب های مهم