↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:10
قسمتی از متن فایل دانلودی:
از مرگ شاه اسماعيل دوم در سال 985 هـ . ق تا پادشاهي شاه عباس اول حدود 10 سال اوضاع سياسي كشور دچار آشفتگي و نابسامانيبود . در اين سالها حاكم اسمي حكومت محمد خدابنده بود . پس از وي شاه عباس 16 سالهوارث تاج و تخت گرديد . از اولين اقدامات وي براي سامان دادن به اين اوضاع جابجاييپايتخت از قزوين به اصفهان در سال 995 هـ . ق بود . كم كم اصفهان نماد قوت و ثباتسياسي ايـــران گشت . او به رغم طغيان ها و مــــزاحمتهاي ازبكان و عثماني هاهمواره به تحكيم سلطه خود مي پرداخت و از حمايت هنرمندان و معماران دست بر نمي داشتو با كمك هنرمندان و معمـــاران خيابان ها عمارات و مساجد بزرگ و زيبايي بر پا داشتو شهر نه تنها مركز حكومتي بلكه مركز تجاري و نمادي از نظام جديد اجتماعي ايران شد .
« آغاز مكتب اصفهان در نقاشي منتسب به اواخر سال 997 هـ . ق است ولي اين نوعنگرش حداقل از 10 سال قبل آغاز شده بود » 1
« بطور كلي در اكثر دوره حكومت شاهعباس هنر بسيار مورد حمايت بوده ، معماري منسوجات فرشها و سفالگري اين دورهستايشگران پرو پا قرصي داشت با اين وجود با توسل به نقدي منصفانه تقريباً در تمامهنرهاي اين دوره ميتوان انحطاطي در سرزندگي و خلاقيت يافت كه به طرق گوناگون نمودارميشود .... در هنر نقاشي و نتايج كما بيش متفاوت بود . البتـــه اين تا حدي بدينعلت كه در اين زمان نقاشي تا اندازه اي مستقل از حمايت دربار بود ... روحيه تازه اياز اصالت ديده ميشود .» 2
« در نقاشي ايران تغيير و تحولات كلي بوجود آمد وهنرمندان به آزادي بيشتري نسبت به گذشته دست يافتند واز چهار چوب موضوعاتي كه قبلاًهنرمندان روي آن كار كرده بودند فراتر رفت . نقاشي از درون صفحات كتابهاي خطي بيرونآمد و نقاشي و طراحي به صورت تك ورقي رواج پيدا كرد ، بيشتر موضوع كار اين نقاشانبه تصوير كشيدن زندگي سنتي مردم و درباريان و تصوير كردن اشخاصي بود كه لباسهايفاخر و الوان پوشيده اند و همچنين در همين زمان است كه سبك طراحي به شيوه قلمگيـــري از اهميت خاصي برخوردار ميگردد .
در مكتب اصفهان به علت كوشش وتوجه بيشاز حد هنرمندان به نقاشي هاي ‹ تك چهره › نقاشي به شيوه قديـــم كه در آن تعـــدادزيادي پيكرهاي انسانـــي كار شده از رونق مي افتد . » 3
« در كتابسازي رفته رفته همكاري نزديك هنرها كم ميشود . تصاوير آشكار تر از پيش خود را به حاشيه تحميلميكنند . تذهيب كتابها نيز اغلب سرسري و سطحي است ، رنگها گاه كيفيت متوسطي دارند وتصاوير پيكره دار كاملاً عادي و فاقد هر گونه شكوه هستند . » 4
از اواخر قرن 16تاثيرات هنر اروپايي بر نقــاشي ايراني بيشتر نمود پيدا ميكند ، نقاشي پيكره هايمنفرد ، انجــام سايه پردازي ، رعايت پرسپكيتو و نقاشي هاي رنگ و روغن از جملهموارد تاثير هنر اروپايي ميباشد .
و...
مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان
برچسب های مهم