فروشگاه تحقیقات کامپیوتری و مقالات دانشجویی برتر

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 128
  • بازدید دیروز : 174
  • بازدید کل : 569301

تحقیق درباره هدف قیام عاشورا


تحقیق درباره هدف قیام عاشورا

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓

فرمت فایل: word

(قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:10

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

 

هدف از قیام عاشورا

 

قيام عاشورا، يكي از تأثيرگذارترين حادثه‌ها در تاريخ اسلام پس از پيامبر(ص) به شمار مي‌رود و به همين دليل هم به شدت مورد توجه مردم بوده و هم مورد مطالعه محققان و پژوهشگران اسلامي بوده و به ويژه هدف و انگيزه اصلي اين قيام، موضوع بحث آنان بوده است. به اعتقاد شما، هدف اصلي از قيام امام حسين(ع) را در كدام موضوع مي‌توان يافت؟

 

قيام امام حسين(ع) را در درجه اول مي‌توان مقابله با بدعت ارزيابي كرد، بدعت جانشيني پيامبر(ص) توسط كساني كه صلاحيت نداشتند. البته اين بدعت در زمان امام حسين(ع) و با به حكومت رسيدن يزيد كه با انكار وحي، انحرافات آشكار و انجام موارد خلاف شرع، شناخته مي‌شد، به اوج خود رسيده بود و طبيعي است كه امام حسين(ع) هم به اين بدعت آشكار، واكنش نشان دادند و در اولين اقدام خود با يزيد بيعت نكردند.

 

البته واكنش به بدعت حاكم شدن يزيد به عنوان خليفه مسلمانان، به عنوان هدف اصلي قيام امام حسين(ع) شناخته مي‌شود. اما سؤالي كه در اين مقطع به وجود مي‌آيد، اين است كه آيا حاكم شدن افرادي نظير عثمان و معاويه در جايگاه خليفه پيامبر(ص) كه با ظاهرسازي و تقيد به ظواهر ديني، موجب انحرافات گسترده‌اي در جامعه اسلامي شدند و با سياست‌بازي حتي مسايلي مانند دشنام به اميرالمؤمنين(ع) را در جامعه تثبيت كردند، خطر بيشتري براي جامعه اسلامي نداشت؟ از همين رو اين پرسش به ذهن متبادر مي‌شود كه علت تفاوت رويكرد امام علي(ع)، امام حسن(ع) و حتي ده سال اول امام حسين(ع) با رويكرد امام حسين(ع) در سال 61 چه بوده است؟ اين تفاوت چقدر به شرايط برمي‌گردد و چقدر به احتمال تأثير؟

 

فكر مي‌كنم در پاسخ به اين سؤال، بايد بحث مقابله با بدعت را بيشتر توضيح دهم.

 

درواقع جريان معاويه ادامه همان جريان گذشته است. البته وقتي راهي از كجي شروع مي‌شود، هرچه جلوتر مي‌رود و زمان مي‌گذرد، فاصله‌اش با صراط مستقيم بيشتر مي‌شود. بر اساس اسلامي كه در آن روز رواج يافته بود، ‌مسلماني بر مسند حكومت مي‌نشيند و مردم با او بيعت مي‌كنند و در اين صورت، خلافت و حكومت او شرعيت مي‌يابد. اين جرياني است كه از ابتداي رحلت پيامبر(ص) به راه افتاد و در مورد خليفه اول، دوم، سوم، چهارم و نيز در مورد معاويه انجام شده است. آنان بر اين باور بودند همين مقدار براي شرعيت كافي است به گونه‌اي كه امروز هم، وقتي به كتب فقهاي اهل سنت مراجعه مي‌كنيد، آنچه را رخ‌ داده، شرعي و قانوني مي‌دانند.

 

مثلا امروز در عربستان هم به همين شكل عمل مي‌شود؟

 

بله

 

البته همان مباحث اشاعره و معتزله هم پشتوانه فكري آن است؟

البته مقدمه‌ها و پشتوانه‌هاي گوناگون فكري و... براي اين رويه وجود دارد، ولي به هر حال معتقدند آنچه اتفاق افتاده، قانوني است، اما بنا بر بينش شيعي، حكومت تنها يك وجه دارد و آن وجه ديني است و دخالت آسمان در حكومت بايد جدي باشد. بنا بر اين نظريه، ما به «امامت منصوص» معتقديم. وقتي امام منصوص و انتخاب‌شده از سوي خداوند وجود دارد، هيچ‌كس ديگري، حق حكومت و نشستن بر مسند حاكم اسلامي ندارد.

و.....


مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 249

برچسب های مهم

بهترین ها را از ما بخواهید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما