↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:19
قسمتی از متن فایل دانلودی:
وحی به معنای آگاهانیدن یا سخن پنهانی است، گاهی هم به معنی الهام، طلب، اخبار،فرمان، اشاره سریع و ... به کار رفته است. در اصطلاح مفسران قرآن و دانشمندانعلوم قرآنی، وحی چنین تعریفهایی دارد:
دانش و هدایتی که خداوند به شیوهای سری و پنهانی و خلاف رسم معمول بشر در هرزمینهای که بخواهد به بندگان برگزیده اش ارزانی دارد.
و نیز:
کلامی کهخداوند به یکی از پیامبرانش فرو میفرستد و به آن دلش را نیرو میبخشد، و آن پیامبرمیتواند عین آن را بر زبان آورد یا بنویسد و به مردم ابلاغ کند.
وحی بررسولان و پیامبران به دو گونه است:
1.القا در قلب، یعنی شیوه الهام یا رویایصادقه
2.سخن گفتن از آن سوی حجاب الهی با فرستادنجبرئیل.
واژه وحی در قرآن کریم به معناهای زیر به کار رفته است:
-- الهام فطریبه انسان، همانند الهام به مادرحضرتموسی(سوره قصص، آیه 7)
-- الهام غریزی به حیوانات، همانند الهام بهزنبورعسل(سوره نحل، آیه 68)
-- فرمان به جمادات، همانند فرمان دادن به زمین درآستانه روز قیامت (سوره زلزال، آیه 5)
-- وسوسه شیطانی (سوره انعام، آیه 112)
-- اشاره سریع، (سوره مریم، آیه 11)
-- خبردادن و آگاهیدن (سوره آل عمران،آیه 44)
-- رویا؛ همانند رویایحضرتابراهیم علیه السلامدرباره ذبح فرزندش.
گفتنی است که سه مورد آخر ازجمله وحیها برپیامبراناست.
موضوع یاد شده تاریخى طولانى داشته و از دیرباز، همواره ذهن اندیشمندان دینی را بهخود معطوف داشته و از دیدگاههاى متفاوتى بدان پاسخ داده شده است،همچون:
این دیدگاه بهترتولیان کارتاژیمنسوب است. این سخن معروفاوست که “ایمان مىآورم، چون امرى بىمعناست.”
این حدیث معروف است که: ماحکم به الشرع حکم به العقل
در جهان مسیحیت گفته شده :
پیامبران مشاهدات و حالات شخصی خود را در قالب مفاهیم ذهنی عرضه کردهاند و در متن مشاهده، که تجربه وجدانی و علم حضوری است، استدلال بیمورد میباشد. در خارج از آن صحنه و واقعه وحیانی نیز سخنانشان عادی است، نه متنی مقدس. از اینرو، ما نباید از متون وحیانی انتظار استدلال داشته باشیم.
و....
مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان
برچسب های مهم