فروشگاه تحقیقات کامپیوتری و مقالات دانشجویی برتر

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 17
  • بازدید دیروز : 292
  • بازدید کل : 649259

تحقیق درباره وحی


تحقیق درباره وحی

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓

فرمت فایل: word

(قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:19

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

 

وحی به معنای آگاهانیدن یا سخن پنهانی است، گاهی هم به معنی الهام، طلب، اخبار،فرمان، اشاره سریع و ... به کار رفته است. در اصطلاح مفسران قرآن و دانشمندانعلوم قرآنی، وحی چنین تعریف‌هایی دارد:
دانش و هدایتی که خداوند به شیوه‌ای سری و پنهانی و خلاف رسم معمول بشر در هرزمینه‌ای که بخواهد به بندگان برگزیده اش ارزانی دارد.
و نیز:
کلامی کهخداوند به یکی از پیامبرانش فرو می‌فرستد و به آن دلش را نیرو می‌بخشد، و آن پیامبرمی‌تواند عین آن را بر زبان آورد یا بنویسد و به مردم ابلاغ کند.
وحی بررسولان و پیامبران به دو گونه است:
1.القا در قلب، یعنی شیوه الهام یا رویایصادقه
2.سخن گفتن از آن سوی حجاب الهی با فرستادنجبرئیل.
واژه وحی در قرآن کریم به معناهای زیر به کار رفته است:
-- الهام فطریبه انسان، همانند الهام به مادرحضرتموسی(سوره قصص، آیه 7)
-- الهام غریزی به حیوانات، همانند الهام بهزنبورعسل(سوره نحل، آیه 68)
-- فرمان به جمادات، همانند فرمان دادن به زمین درآستانه روز قیامت (سوره زلزال، آیه 5)
-- وسوسه شیطانی (سوره انعام، آیه 112)
-- اشاره سریع، (سوره مریم، آیه 11)
-- خبردادن و آگاهیدن (سوره آل عمران،آیه 44)
-- رویا؛ همانند رویایحضرتابراهیم علیه السلامدرباره ذبح فرزندش.
گفتنی است که سه مورد آخر ازجمله وحی‌ها برپیامبراناست.

 

رابطه عقل و وحی

 

موضوع یاد شده تاریخى طولانى داشته و از دیرباز، همواره ذهن اندیشمندان دینی را بهخود معطوف داشته و از دیدگاه‏هاى متفاوتى بدان پاسخ داده شده است،همچون:

 

  • اخذ جانب وحى و نفى عقل

 

این دیدگاه بهترتولیان کارتاژیمنسوب است. این سخن معروفاوست که “ایمان مى‏آورم، چون امرى بى‏معناست.”

 

  • اصالت‏ بخشى به وحى و عقل را در خدمت فهم وحى دیدن(آگوستینوآنسلم)
  • تفوق عقل بر وحى(ابن رشد)
  • تعاضد عقل و وحى (توماس آکوئیناس و دیگران) که خود تفسیرهاى گوناگونى دارد.
  • تعاون بین عقل و وحی ، دیدگاه اسلام

 

این حدیث معروف است که: ماحکم به الشرع حکم به العقل

 

در جهان مسیحیت گفته شده :

پیامبران مشاهدات و حالات شخصی خود را در قالب مفاهیم ذهنی عرضه کرده‏اند و در متن مشاهده، که تجربه وجدانی و علم حضوری است، استدلال بی‏مورد می‏باشد. در خارج از آن صحنه و واقعه وحیانی نیز سخنانشان عادی است، نه متنی مقدس. از اینرو، ما نباید از متون وحیانی انتظار استدلال داشته باشیم.

و....


مبلغ قابل پرداخت 13,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۵ مرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 500

برچسب های مهم

بهترین ها را از ما بخواهید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما