فروشگاه تحقیقات کامپیوتری و مقالات دانشجویی برتر

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 207
  • بازدید دیروز : 325
  • بازدید کل : 577121

تحقیق درباره موتور الکتريکی


تحقیق درباره موتور الکتريکی

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓

فرمت فایل: word

(قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:21

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

 

موتور الکتريکی :

 

ميدان مغناطيسی چرخنده به عنوان مجموعی از بردارهای مغناطيسی کوئل‌های سه‌فاز يک موتور الکتريکی، الکتريسيته را به حرکت مکانيکی تبديل می‌کند. عمل عکس آن که تبديل حرکت مکانيکی به الکتريسيته است، توسط ژنراتور انجام می‌شود. اين دو وسيله بجز در عملکرد، مشابه يکديگر هستند. اکثر موتورهای الکتريکی توسط الکترومغناطيس کار می‌کنند، اما موتورهايی که بر اساس پديده‌های ديگری نظير نيروی الکترواستاتيک و اثر پيزوالکتريک کار می‌کنند، هم وجود دارند.

 

ايده کلی اين است که وقتی که يک ماده حامل جريان الکتريسيته تحت اثر يک ميدان مغناطيسی قرار می‌گيرد، نيرويی بر روی آن ماده از سوی ميدان اعمال می‌شود. در يک موتور استوانه‌ای، چرخانه (روتور) به علت گشتاوری که ناشی از نيرويی است که به فاصله‌ای معين از محور چرخانه به چرخانه اعمال می‌شود، می‌گردد.

 

اغلب موتورهای الکتريکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در يک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) چرخانه و بخش ثابت ايستانه (استاتور) خوانده می‌شود. موتور شامل آهنرباهای الکتريکی است که روی يک قاب سيم پيچی شده است. گر چه اين قاب اغلب آرميچر خوانده می‌شود، اما اين واژه عموماً به غلط بکار برده می‌شود. در واقع آرميچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می‌شود يا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ايجاد می‌شود. با توجه به طراحی ماشين، هر کدام از بخش‌های چرخانه يا ايستانه می‌توانند به عنوان آرميچر باشند. برای ساختن موتورهايی بسيار ساده کيت هايی را در مدارس استفاده می‌کنند.

 

موتورهای دی‌سی :

 

يکی از اولين موتورهای دوار، اگر نگوييم اولين، توسط مايکل فارادی در سال 1821م ساخته شده بود و شامل يک سيم آويخته شده آزاد که در يک ظرف جيوه غوطه‌ور بود، می‌شد. يک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتی که جريانی از سيم عبور می‌کرد، سيم حول آهنربا به گردش در می‌آمد و نشان می‌داد که جريان منجر به افزايش يک ميدان مغناطيسی دايره‌ای اطراف سيم می‌شود. اين موتور اغلب در کلاسهای فيزيک مدارس نشان داده می‌شود، اما گاهاً بجای ماده سمی جيوه، از آب نمک استفاده می‌شود.

 

موتور کلاسيک DC دارای آرميچری از آهنربای الکتريکی است. يک سوييچ گردشی به نام کموتاتور جهت جريان الکتريکی را در هر سيکل دو بار برعکس می کند تا در آرميچر جريان يابد و آهنرباهای الکتريکی، آهنربای دائمی را در بيرون موتور جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به مجموعه‌ای از ولتاژ و جريان عبوری از سيم پيچهای موتور و بار موتور يا گشتاور ترمزی، بستگی دارد.

سرعت موتور DC وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جريان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغير يا عبور جريان و با استفاده از تپها (نوعی کليد تغيير دهنده وضعيت سيم‌پيچ) در سيم‌پيچی موتور يا با داشتن يک منبع ولتاژ متغير، کنترل می‌شود. بدليل اينکه اين نوع از موتور می‌تواند در سرعتهای پايين گشتاوری زياد ايجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای کششی نظير لوکوموتيوها استفاده می‌کنند.

و...


مبلغ قابل پرداخت 17,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 304

برچسب های مهم

بهترین ها را از ما بخواهید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما