↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات↓↓
فرمت فایل: word
(قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:30
قسمتی از متن فایل دانلودی:
چكيده:
بحث وقف بر نفس در مبحث شرايط موقوف عليهم طرح مي شود در اين تحقيق اين موضوع جزئي از ديدگاه فقه و حقوق مدني بررسي شده است.
در كل فقهاي عامه به دو دسته تقسيم مي شوند عده اي معتقدند وقف بر نفس صحيح است و به چند روايت از جمله روايت زيبر يا به اصولي مثل العقود تابعه با ؟؟ يا اوفو بالعقود استناد مي كنند و در اين راستا استدلال هايي ارائه مي دهند كه مذهب چهار گانة شافعي مالكي، صنفي و جنبلي هيچ يك به طور كامل بر اين موضوع اتفاق نظر ندارند.
دستة دوم از فقهاي عامه بر بطلان وقف بر نفس نظر داده ا ند كه اين دسته از افراد هم از دلايل عقلي ونقلي گوناگون بهره گرفته اند از جمله روايت طلحه بن زيد، روايت علي بن سلمان واستدلالهايي مثل اينكه وقف بر نفس خلاف مقتضاي ذات عقد است.
فقهاي شيعه تقريباً اتفاق نظر دارند كه وقف بر نفس باطل است و دلايلي ارائه داده اند مثلاً اجماع كه از ادله اربعة فقه شيعه است و نيز دلايل عقلي و نقلي فراوان كه به تفصيل بيان گرديده است.
قانون مدني به تبعيت از قانون مدني فرانسه و مطابق با فقه شيعه اين بحث را در مواد 72 و 73 و 74 در باب وقف مطرح كرده و حكم به بطلان داده است.
بحثي كه پيرامون وقف بر نفس مطرح مي شود وقف بر موقوف عليهمي است كه عام هستند و خود واقف بعدا جز آنها ميشود مثلا وقف بر فقها ميكند و خود واقف بعدا فقيه ميشود در اين مسئله اتفاق نظر وجود دارد هم در فقه عامه و هم در فقه شيعه و هم بين حقوقدانان كه صحيح مي باشد چون وقف بر عام است و نامحصور است.
از جمع مطالب نتيجهاي كه حاصل ميگردد اين است كه وقف بر نفس باطل است و اگر قسمتي از وقف را شامل شود نسبت به همان قسمت باطل و نسبت به بقيه صحيح است.
بخش اول: وقف بر نفس از ديدگاه فقهاي غير شيعه
1- وقف بر نفس از ديدگاه فقهاي حنفيه
فقهاي حنفيه در صحت وقف بر نفس اختلاف نظر دارند:
ابويوسف و ابو حنيفه، وقف بر نفس را به طور مطلب جايز مي دانند، نظير وقف بر جهت محتمل لاانقطاع گرچه آخر وقف را براي مالكين قرار نداده باشد.
از نظر اين گروه چنانچه بر وقف بر منقطع الانقطاع (احتمالاًٌ) بعد از تحقق انقطاع، عوايد به واقف بر مي گردد و مانعي ندارد كه از اول نيز عوايد به او برگردد.
به علاوه بروقف بر نفس نيز باعث قربت است چنانچه پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «نفقه الرجل علي نفسيه صدقه» و باز فرمودند: «ابدا بنفسك فتصدق عليها»همچنين در روايتي آمده است كه پيامبر از صدقة خود استفاده ميكرد ومواد از صدقه، صدقة موقوفه است و استفاده از آن منحصر است به صورتي كه واقف استفاده از آن را شرط كرده باشد پس چنين شرطي صحيح است البته چنين حديثي به طور صريح پيدا نشده است ولي در نصب الرايه به آن اشارهاي شده است.
و...
مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان
برچسب های مهم